dijous, 21 de juliol del 2016

Les Coses Grosses. Els quatre genets.


"El món són formes i la vida és rodona. El cercle és la definició perfecte de la vida. Es situa en graus diferents però sempre està girant entorn el mateix. La vida és cíclica, no té principi, ni fi, no  rectes, no té angles. L'home occidental sempre ha buscat la seva quadratura quan en realitat no existeix. Inscrivint una creu al cercle obtindrem quatre punts que divideixen una circumferència. Equidisten entre ells i respecte a el centre Divideixen el seu perímetre de la circumferència i l'àrea del cercle en quatre parts iguals. Són els noranta. Cent vuitanta, dos-cents setanta i tres-cents seixanta graus. Amb els punts cardinals l'home es va situar en l'espai i el temps, amb aquestes quatre coordenades, l'home divideix, sintetitza la vida. Encara que siguin infinits els punts qualsevols que dibuixen la circumferència, els quatre s'erigeixen com els seus representants, i entre les quatre es reparteixen la totalitat"
(Simon Würfel)

L'Art, el Vici, el Sexe i l'Amor, vet aquí les coses grosses que dividien l'univers würfelia com argumentava a "La religió de l'esbarjo".
Englobaven totes aquelles coses als que es submergia la ment durant el temps d'oci o esbarjo. Refugis en escapar dels tòtems en què es regia la societat industrialitzada. Temps, producció, despeses i guanys, quatre antagonistes que dictaven el món contrari, el del treball i l'organització laboral.
Simon Würfel repartia els seus discursos explicant per separat els quatre conceptes i el que entenia per cada un d'ells. Es referia a ells com a conceptes o estats de la ment, així, quan es referia a "vici" per exemple no es referia tan sols a drogues sinó també al menjar, el beure i "qualsevol cosa que s'ingerís".
Les referències al nombre quatre eren constants.
Cadascuna de les quatre coses tenia les seves connotacions i per acabar-ho de bastir poèticament, tenien associats un color, un element natural i una estació de l'any, detalls que es mostren subtilment al Conte del rellotger com quan Würfel es refereix a l'estat en què queda la casa de l'homenet el primer dia escalfat, el segon dia bruta de terra, el tercer dia molla, i el quart amb l'aire carregat. A la representació Simon Würfel va voler transportar físicament els elements a l'escenari, cosa que va fer en les primeres actuacions però va desistir davant les queixes dels propietaris en veure l'estat com quedava la sala un cop acabades.
La presència del nombre quatre als jocs d'atzar, les seves figures i els seus taulells, van servir d'inspiració i base per dissenyar l'univers estètic i gràfic de "Les coses grosses". La mateixa "Roulette" no era més que un taulell de joc dividit en quatre colors, i les coses grosses s'identificaven amb els quatre pals o figures d'una baralla de cartes francesa. El cor, evidentment era amor, la pica el vici, el diamant el sexe i el trèvol l'art.

Amor.
Figura: El cor.
Color: El vermell.
Sentit: L'Oïda.
Element: Foc.
Estació: La tardor.
Conceptes afins: Família, Amistat, Fraternitat, Estimació.

Art.
Figura: El trèvol.
Color: El blau.
Sentit: La vista.
Element: Terra.
Estació: Primavera.
Conceptes afins: Creativitat. Música. Belles Arts. Literatura. Cinema. Espectacle. Esport.

Sexe.
Figura: El diamant.
Color: El groc.
Sentit: El tacte.
Element: Aigua.
Estació: Estiu.
Conceptes afins: Erotisme, plaer, Sensualitat.

Vici.
Figura: La pica.
Color: El verd.
Sentit: Gust / olfacte.
Element: Aire.
Estació: Hivern.
Conceptes afins: Gastronomia. Menjar i beure. Drogues i medicaments.